UA-124852319-1
با وظایف مدیریت رستوران بیشتر آشنا شویم

مدیریت رستوران

مدیریت رستوران از مشاغل بسیار حساس و پرمشغله ای به شمار می آید که برای انجام صحیح آن نیاز به دانش و مهارت خواهد بود. مدیر رستوران با داشتن مهارت های کافی می تواند بر تمام بخش های رستوران نظارت داشته باشد. برخلاف باور عموم داشتن یک رستوران پر درآمد و خوب کار ساده و آسانی نخواهد بود زیرا مدیریت آن بسیار دشوار است. با توجه به این که تعداد رستوران ها روز به روز در حال افزایش است، مدیر رستوران باید از خلاقیت کافی برخوردار باشد تا بتواند جذب مشتری نماید. مدیر رستوران باید در تمام مواقع کاملا هوشیار باشد تا بتواند از مشکلاتی که ممکن است، بروز دهد جلوگیری به عمل آورد. از مهم ترین وظایفی که مدیریت رستوران بر عهده دارد، اطمینان یافتن از رضایت مشتریان است که با انجام صحیح این وظیفه رستوران می تواند، بسیار موفق گردد.

مدیریت رستوران موضوعی است که بیش از هر چیز به بهینه سازی و افزایش کارایی عملکردهای روزانه رستوران می پردازد؛ و به عنوان مدیر رستوران، این شما هستید که با کنترل وظایف پرسنل و بررسی فرایندهای برای این بهینه سازی ها برنامه ریزی کرده و تصمیم می گیرید. تصمیم های شما روی همه بخش های رستوران تاثیر می گذارد. از کیفیت غذا گرفته تا فضای رستورانی در آن مشغول به کار هستید.

چه تازه کار باشید و چه فردی با سالها تجربه رستوران داری، رعایت این نکات می تواند کیفیت کار شما در مدیریت رستوران را به شدت افزایش دهد.

وظایف مدیریت رستوران

مدیریت رستوران وظایف متعددی را بر عهده خواهد داشت که از جمله آن ها عبارتند از:

  • انجام تبلیغات
  • تهیه منو
  • استخدام کارکنان اعم از آشپز، نظافتچی، گارسون، پیک و …
  • اطمینان از توانمندی کارکنان
  • برگزاری دوره های آموزشی مستمر برای تمام کارکنان در زمینه های مختلف
  • مشخص کردن شیفت کاری کارکنان
  • نظارت بر قوانین و رعایت بهداشت
  • افزایش انگیزه در کارکنان به منظور ارائه بهترین خدمت رسانی به مشتریان
  • مدیریت و کنترل کارکنان و بودجه
  • تهیه امکانات رفاهی برای مشتریان
  • برنامه ریزی فعالیت ها
  • جذب مشتری
  • برخورداری از رفتاری مدیرانه
  • توانایی کار کردن به صورت تیمی
  • برخورداری از مهارت ارتباطی
  • توانایی ایجاد آرامش در شرایط کاری پرفشار
  • برخورداری از دانش و مهارت مورد نیاز
  • داشتن سلیقه و دانش برای چیدمان صحیح رستوران

 

وظایف مدیریت رستوران در برابر کارکنان

مدیریت رستوران با انجام وظایفی که در برابر کارکنان دارا می باشد، می توان از حجم فعالیت های خود به میزان قابل توجهی بکاهد. از مهم ترین وظایف مدیر در مقابل کارکنان اعتماد کردن است زیرا یک اعتماد دو طرفه و صادقانه موجب می گردد تا کارکنان با خیال آسوده تری بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند. در صورتی که مدیر کمی اعتماد خود را به کارکان انتقال دهد، مطمعنا چندین برابر آن را باز خواهد گرفت. دومین وظیفه مدیریت ایجاد انگیزه در کارکنان خواهد بود. دادن انگیزه به کارکنان سبب می گردد تا انرژی آن ها بسیار افزایش یابد و بتوانند از توانایی های خود نهایت استفاده را ببرند. به منظور افزایش انگیزه در کارکنان می توان از آن ها در رابطه با موضوعات مهم نظرخواهی کرد. نظر خواهی افزایش اعتماد به نفس کارکنان را نیز به همراه خواهد داشت.

سومین وظیفه مدیریت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، حمایت از کارکنان خواهد بود. مدیر باید از شرایط شخصی کارکنان خود و نیازهایی که دارند، آگاه باشد. با آگاهی از این مسائل می تواند موجب استحکام رابطه خود با کارکنان گردد. در صورت همدردی با کارکنان حس مسئولیت پذیری در آن ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیریت رستوران موفق بدون شکست

 راه اندازی و موفق شدن یک رستوران نیاز به کسب تجربه و مهارت لازم می باشد. برای موفق شدن در رستوران داری و مدیریت صحیح آن به یک تعهد کاری بسیار قوی نیاز خواهد بود. یک مدیر موفق باید 90 ساعت از وقت خود در هفته را به مدیریت رستوران اختصاص دهد و این حاکی از آن است که مدیر رستوران باید دو برابر بیشتر از ساعات تعیین شده مجاز برای کار کردن، فعالیت نماید. کار رستوران داری یک شغل با ساعات کاری طولانی است زیرا این کار تعطیلی بردار نیست.

مدیر رستوران بایستی توانایی حساب کردن دخل و خرج خود را داشته باشد تا بتوان از سود و زیان خود اطلاع یابد. همچنین می توان اشاره نمود که مدیریت رستوران باید برای هر گونه پیشامدی از آمادگی کافی برخوردار باشد تا بتوان واکنش مناسبی نشان دهد. از دیگر شاخص ها برای موفقیت رستوران ها انعطاف پذیری خواهد بود. این مسئله بدان معنی است که ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی ذائقه مشتریان به دلایلی تغییر کند که در این حین رستوران بایستی توانایی طبخ غذاهای جدید و به روز را که متناسب با ذائقه مشتریان است، داشته باشد.

شاخص های یک رستوران موفق

 

  • برخورداری از سابقه درخشان
  • سرویس دهی مطلوب و مناسب
  • غذاهای باکیفیت
  • استفاده از ظروف زیبا و خوب
  • نورپردازی مناسب
  • طبخ غذاهای مخصوص کودکان
  • برخورداری از میز و صندلی راحت
  • دکوراسیون مدرن و زیبا
  • برخورداری از چشم انداز دل انگیز
  • نظافت مطلوب تمامی قسمت ها
  • برخورداری از کارکنان آراسته و مودب
  • تنوع در طبخ غذاها
  • برخورداری از پارکینگ مخصوص به منظور قرار گرفتن خودرو مشتریان
  • دارا بودن صندلی مخصوص کودک
  • توجه به نیاز و خواسته مشتری
  • برخورداری از محیطی آرام
  • پخش موسیقی های آرامش بخش
  • استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تازه برای طبخ غذاها

تفکیک وظایف پرسنل توسط مدیریت رستوران

یکی از مهم ترین اقداماتی که مدیریت رستوران باید به بهترین حالت ممکن انجام دهد، تفکیف وظایف پرسنل رستوران می باشد. با تفکیک وظایف تمام فعالیت ها بهتر انجام می شود و می توان نتایج بهتری را مشاهده نمود. از جمله وظایف موجود در رستوران ها می توان به باز کردن رستوران، نظافت، آماده سازی میزها، نظافت آشپزخانه، نظافت سرویس بهداشتی، آماده سازی غذا، راهنمایی مشتری، گرفتن سفارش، آوردن غذا از آشپزخانه، تحویل غذا، خرید برای رستوران، ارائه گزارش از عملکرد کارکنان، شستن ظروف، نظافت پایانی رستوران و غیره را اشاره نمود. برای انجام هریک از این وظایف نیاز به پرسنل جدا می باشد زیرا در غیر این صورت هیچ یک از این وظایف به دسترسی انجام نخواهد شد. به منظور تفکیک وظایف مدیریت رستوران بایستی بر اساس توانایی های فرد اقدام نماید. پس از تفکیک وظایف مدیریت باید تمامی مسئولیت ها را به صورت کاملا واضح برای کارکنان شرح دهد.

 

  • مدیر رستوران همیشه انرژی مثبت دارد 

انرژی مثبت شما به میزان قابل توجهی روی فضای داخلی رستوران تاثیر می گذارد. به صورتی که حتی مشتریان هم آن را حس می کنند. برعکس ، اگر مدیر روحیه و انرژی منفی داشته باشد ، بر روی کارکنان تاثیر می گذارد و این انرژی به مشتریان نیز منتقل می شود. این اتفاق در نهایت  باعث می شود مشتریان شما با یک خاطره بد رستوران را ترک کنند. و این تجربه بد مشتری اعتبار رستوران را به خطر می اندازد. به عنوان یک مدیر رستوران، همواره سعی کنید انرژی مثبت زیادی داشته باشید و این را به همه کارکنان خود منتقل کنید. شاید در ابتدا ساده نباشد اما هرچه بیشتر برای حضور در رستوران و کار کردن شور و شوق داشته باشید این انرژی به همه کارکنان هم می رسد و نتایج بهتری کسب می کنید.

با کارکنان شفاف باشید 

شفافیت یکی از مهمترین نکات در مدیریت رستوران است. کارشناسان، شفاف بودن با کارکنان را اصل اساسی رستوران داری در قرن 21 می دانند. کارمندان و کارکنان این زمانه به طور ویژه می خواهند بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. بخصوص کارکنان جوانی که در اینترنت حضور دارند و بازخورد مشتریان را در آن جا می بینند. اگر بتوانید با کارکنان خود شفاف باشید و اتفاقات رستوران را با آن ها در میان بگذارید، موفقیت خود را تضمین کرده اید. در این شرایط کارکنان ارق کاری بیشتری دارند و در کارهای گروهی بیشتری شرکت می کنند. همین امروز شروع کنید. یک جلسه برگزار کنید و کارکنان خود را از اتفاقات رستوران، تا جایی که ممکن است با خبر کنید.

  • تبدیل شدن به یک مدل ثبات و پایدار برای کارکنان

کسب و کار رستوران داری ذاتا می تواند به عنوان یک شغل ناپایدار و دایما در حال تغییر باشد. در عرصه رستوران داری بسیار مرسوم است که امروز شما با فردا کاملا فرق دارد. و هیچ تضمینی نیست که آینده همین گونه باشد.

با همه این توضیحات شما اگر شما بتوانید در اصول مدیریتی خود ثبات و پایداری را نشان دهید، کارکنان هم می دانند که باید خود را با تغییرات کار سازگار کنند. برای رسیدن به این هدف راه های ارتباطی را همیشه باز بگذارید و روی انتظارات خود استوار باشید.

نوآور باشید.

 

شاید در نگاه اول در رستوران داری نوآوری معنی نداشته باشد. با این وجود باید باور داشته باشید که رستوران شما می تواند قلب نوآوری های فراوانی باشد. بحث های فروش، چرخه تامین یا سیستم های حسابداری از جمله بخش هایی محسوب می شوند که نوآوری در آن ها شکل می گیرد.

به عنوان مثال، طی چند وقت اخیر اپلیکیشن های مدیریت رستوران به بازار آمده است تا شما بتوانید به عنوان مدیر رستوران در هرجایی و زمانی مدیریت رستوران خود را انجام دهید. این نوآوری ها در صنعت نرم افزار مدیریت رستوران نیز به وقوع پیوسته است.

  • برای مدیریت رستوران برنامه داشته باشید

برای آنکه رستوران خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، اهمیت زیادی دارد که برای آینده برنامه ریزی داشته باشید. نیازها و مشکلات خود را پیش بینی کنید. این کار باعث می شود اگر مشکلی پیش آمد بدون هر گونه استرس و نگرانی آن را برطرف کنید.

سعی کنید یک لیست از کارهایی که می بایست طی چند ماه آینده در رستوران شما باید انجام شود را در اختیار داشته باشید. برحسب اهمیت، اولویت ها را مشخص کنید. انجام این کار ممکن است وقت گیر به نظر برسد، اما با راهکارهای ساده ای مثل استفاده از یک نرم افزار رستورانی می توانید در وقت صرفه جویی کنید و این زمان را صرف برنامه ریزی کنید.

  • به کارکنانتان مسئولیت بدهید.

در بیشتر روزها شما امور زیادی را باید به عهده بگیرید و به صورت کارآمد آن ها را مدیریت کنید. حال اگر به دلیل کمبود وقت یا نداشتن انرژی نتوانید آن ها را انجام دهید چه؟ اینجاست که اهمیت نمایندگی دادن به کارکنان نمایان می شود. از واگذاری کارهای کوچک و نه چندان مهم به مسئولان بخش های مختلف شروع کنید. اگر مشاهده کردید که کارها به درستی در حال انجام هستند وظایف بزرگتر و سنگین تر را نیز به آن ها بسپارید. این کار به شما کمک می کند تا زمان و انرژی خود را به انجام امور اصلی تر اختصاص دهید.

از دیگر مزیت های این کار، این است که کارکنان به صورت نزدیک تر خود را درگیر مسائل رستوران می بینند و این فضا را از آن خود می دانند. این اتفاق احساس مسئولیت را در آن ها بیشتر می کند

  • مدیریت با مثال

اگر می خواهید کارایی کارکنان شما در سطح بالایی باشد، در گام اول باید وظایف آن ها را دقیق بیان کنید. شما می توانید در دفتر کارکنان خود همه آنچه را که نیاز دارید برای آن ها توضیح دهید، واگر در این میان مثال های روشنی نیز بیاورید آن ها به شکل بهتری می توانند وظایف خود را انجام دهند.

  • مقابل اشتباهات پاسخگو باشید.

همه ما اشتباه می کنیم و این بخشی از زندگی همه انسان هاست. اینکه شما مدیر رستوران هستید به این معنی نیست که از هرگونه خطا و اشتباه در امان هستید. اگر شما به عنوان مدیر اشتباهات خود را پذیرا باشید، کارکنانتان نیز یاد می گیرید به اشتباهات خود اعتراف کنند و اینگونه سریع تر می توانید برای حل آن ها اقدام کنید.

در طول جلساتی که با کارکنان رستوران برگزار می کنید به این مساله اشاره کنید و اگر اشتباهی از شما سر زده است در این جلسات آن را توضیح دهید. حتی ممکن است بابت اشتباهی که کردید عذرخواهی کنید و از این طریق در رستوران خود فرهنگسازی می کنید تا همه کارکنان یاد بگیرند که اشتباهاتشان را بپذیرند.

کار در کسب و کار

به عنوان مدیر رستوران باید مانند همه کارکنان رستوران کار کنید. به صورت عملی درگیر اتفاقات رستوران باشید. این مساله یکی از مهمترین وظایف مدیر رستوران است. دقت کنید که درگیر رستوران بودن با کار کردن فیزیکی در رستوران متفاوت است. در این حالت باید دائما سرحال و کارآمد و سرزنده باشید. همه زمان خود را به کسب و کارتان اختصاص دهید تا همیشه با به روز ترین اصول رستوران داری، بازاریابی، تکنولوژی ها، نرم افزارهای رستورانی، نحوه مشتری مداری و… آشنا باشید.