UA-124852319-1
چگونه رستوران خود را راه ‌اندازی کنیم؟

نکاتی مهم درباره ی راه اندازی رستوران

هزاران رستوران بزرگ و کوچک در ایران وجود دارند که بسیاری از آن‌ها موفق هستند و درآمد خوبی از این کار دارند. آیا شما هم می‌خواهید یکی از کارآفرینان موفقی باشید که یک رستوران خوب را راه اندازی می‌کنند. اگر قصد راه اندازی رستوران را دارید ولی با مراحل انجام این کار آشنا نیستید، این مطلب را دنبال کنید. در این مطلب سعی داریم که نگاهی به مهم‌ترین نکات راه‌اندازی رستوران داشته باشیم و شما را با در مسیر راه اندازی رستوران موفق خودتان راهنمایی کنیم.

اینکه به راه اندازی رستوران بپردازید و رستوران شخصی خودتان را داشته باشید، بسیار خوب و لذت‌بخش است، ولی دوام‌آوردن در صنعت پررقابتی مثل رستوران‌داری کاری بسیار چالش‌برانگیز و دشوار است. بسیاری از رستوران‌هایی که در ایران راه‌اندازی می‌شوند، در طی یک یا نهایتا چند سال اول فعالیت خود تعطیل می‌شوند زیرا دانش و برنامه‌ریزی کافی و مناسب برای راه اندازی رستوران و مدیریت آن را در اختیار ندارند. اگر نمی‌خواهید جزو این دسته از افراد باشید، کار خود را با قدرت شروع کنید و پس از راه اندازی رستوران به صورت صحیح آن را مدیریت کنید. پیگیری مطالب این سایت به شما در انجام این کار کمک می‌کند. در ادامه مطلب با هم نگاهی به نکات مهم در زمینه راه اندازی رستوران داریم که اولین گام برای ورود به کسب و کار رستوران‌داری است.

برای راه اندازی رستوران به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در این بخش از مطلب، انواع الزامات و برنامه‌هایی که برای راه اندازی رستوران نیاز داریم را بررسی خواهیم کرد. با انجام این موارد می‌توانید یک رستوران با توجه به اصول صحیح آن راه‌اندازی کنید.

یک برنامه کسب و کار تهیه کنید

شما پیش از هر کار دیگری باید یک برنامه کسب و کار برای راه اندازی رستوران خود تهیه کنید. برنامه کسب و کار برنامه‌ای است که اهداف مهم رستوران شما و روش رسیدن به هر کدام از آن‌ها در آن ذکر شده است. به طور معمول، برنامه کسب و کار یک رستوران شامل خلاصه‌ای از اهداف شما برای چگونگی اجرای خدمات و سطح آن‌ها، منابع تأمین مواد اولیه مناسب برای تهیه غذا، دسته‌بندی و محدوده قیمتی فروش هر یک از غذاها، میزان درآمد مورد انتظار و روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و فروش است. با تهیه این برنامه می‌توانید به مراحل بعدی راه اندازی رستوران بیشتر تمرکز کنید.

بازار تخصصی خودتان را انتخاب کنید

در کسب و کار رستوران‌داری زمینه‌های مختلف و سودآوری وجود دارند که شما باید با توجه به توانایی‌ها و تجربه قبلی خودتان و میزان سودآوری که مورد انتظار شما است، بهترین زمینه را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید انواع غذاهای ایرانی را بفروشید یا در زمینه غذاهای پرطرفدار کشورهای دیگر مثل غذاهای ایتالیایی، ترکیه‌ای یا … فعالیت کنید. همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید که فست فود و پیتزا بفروشید یا فقط در زمینه غذاهایی مثل انواع کباب فعالیت داشته باشید.

 

مشتریان یا بازار هدف خودتان را مشخص کنید

شما باید گروه مشخصی از مشتریان را پیش از راه اندازی رستوران، مدنظر قرار بدهید و تمام فعالیت‌های خدماتی و بازاریابی خود در آینده را معطوف این گروه بکنید. برای مثال اگر قصد دارید فقط خدمات لوکس ارائه بدهید، بازار هدف شما مشتریان ثروتمند و از طبقه مرفه جامعه هستند و دارای خواسته‌ها و مشخصات ویژه خود هستند. همچنین اگر قصد دارید به طبقه متوسط خدمات ارائه بدهید، باید قیمت غذاها و روش‌های بازاریابی و بسیاری از موارد دیگر را متناسب با این قشر در نظر بگیرید.

ممکن است قصد داشته باشید که غذاهایی با تعداد بالا برای مراسم و ارگان‌ها و سازمان‌ها تهیه کنید، در این صورت، این جامعه هدف بر روند کاری شما تأثیر مستقیم دارد و برای مثال باید تولید غذا به تعداد بالا و با هزینه پائین و تحویل به موقع و مواردی از این دست در اولویت‌ها شما قرار داشته باشد.

محل راه اندازی رستوران خود را مشخص کنید

در این مرحله باید محل راه اندازی رستوران را مشخص کنید. این محل با توجه به اطلاعات مراحل قبلی مثل مشتریان هدف شما مشخص می‌شود. برای مثال اگر قصد دارید، خدمات تهیه غذای سازمان‌ها را هم ارائه بدهید، باید در محلی باشید که یک منطقه اداری باشد و انواع شرکت‌ها و سازمان‌ها و کسب و کارها در آن قرار داشته باشند. یا اگر قصد دارید غذای ایتالیایی لوکس ارائه دهید، باید رستوران خود را در یکی از محله‌های مرفه شهر راه اندازی کنید.

 

منوی رستوران خود را طراحی کنید

یکی از مهمترین عوامل در سودآوری یک رستوران، تهیه یک منوی مناسب است. شما باید غذاهایی که سود بالا و درصد فروش بالایی در میان مشتریان هدف دارند را انتخاب کنید و منوی رستوران بر اساس این غذاها بنویسید.

 

پرسنل اولیه رستوران را استخدام کنید

شما باید توجه ویژه‌ای به استخدام پرسنل اولیه رستوران خود داشته باشید و همه افراد از صندوق‌دار و آشپز گرفته تا گارسون‌ها را با دقت و وسواس بالایی انتخاب کنید. همچنین باید روال کاری خودتان و وظایفی که از آن‌ها انتظار دارید را با دقت برای پرسنل خود شرح بدهید تا شروع پرقدرتی داشته باشید. یکی از نکات مهم در زمینه استخدام اولین گروه پرسنل رستوران شما این است که از کسانی استفاده کنید که سابقه و مهارت بالایی در صنعت رستوران‌داری برخوردار باشند و بتوانند تجربه خود را در اختیار شما قرار دهند.

یک برنامه بازاریابی مناسب داشته باشید

در ابتدای راه اندازی رستوران باید یک برنامه بازاریابی خوب داشته باشید و آن را اجرا کنید. معرفی اولیه رستوران به مشتریان بالقوه از اهمیت زیادی برخوردار است و شما می‌توانید از ابتدای کار مشتریان زیادی را جذب کنید. برای این کار، شما می‌توانید از دو تاکتیک بازاریابی مهم یعنی تاکتیک بازاریابی آنلاین و تاکتیک بازاریابی آفلاین برای بازاریابی رستوران خود استفاده کنید.

با توجه به تعداد بالای کاربران آنلاین در تمام جهان و ایران، استفاده از راهکارهای بازاریابی آنلاین شما را چند گام نسبت به رقبا جلو می‌اندازد. روش‌های آنلاین بازاریابی تلاش‌های بازاریابی شما را کاهش می‌دهند و مشتریان زیادی به سراغ شما خواهند آمد. البته استفاده از راهکارهای بازاریابی سنتی در محلی که کسب و کار شما قرار دارد هم بسیار مفید است. شما می‌توانید در مکان راه‌اندازی رستوران و مناطق اطراف از انواع روش‌های بازاریابی آفلاین یا سنتی مثل بیلبوردها و تراکت‌های تبلیغاتی استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب شما را با مهمترین نکاتی که باید در زمان راه اندازی رستوران به آن‌ها توجه شود، آشنا کردیم. مواردی مثل تهیه برنامه کسب و کار، انتخاب بازار تخصصی و مشتریان هدف، انتخاب محل راه اندازی رستوران، طراحی مناسب منو، استخدام پرسنل مناسب و داشتن یک برنامه بازاریابی اولیه از اصول راه اندازی رستوران هستند. به این نکات باعث می‌شود که از همان ابتدا با سایر کسانی که رستوران خود را راه اندازی می‌کنند، متفاوت باشید.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی و یا مشاوره رایگان داشتید با ما تماس بگیرید.

در ادامه خلاصه مطلب بالا را برای شما در قالب یک اینفوگرافیک گردآوری کرده ایم، تا بتوانید ملموس تر و بهتر نکات این مقاله را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.